سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنظیمات DHCP سرور در روتر های سیسکو

تنظیمات DHCP سرور در روتر های سیسکو :

سلام . با قسمت هشتم از سری مقالات آموزش ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مقالات آموزش ویپ می‌خواهیم به نحوه تنظیم سرویس DHCP در روتر سیسکو برای IP دهی به تلفن‌ها و معرفی سرور TFTP بپردازیم . با ما همراه باشید .

اگر مقاله ششم را به یاد داشته باشید ، گفتیم که برای رجیستر شدن تلفن سیسکو باید یک روند به خصوص طی شده و یکسری از سرویس‌ها راه‌اندازی شود . برای یاد‌آوری ، به طور خلاصه روند طی شده توسط تلفن سیسکو برای رجیستر شدن روی مرکز تلفن را مرور می‌کنیم .
1.برق تلفن تامین شده و تلفن روشن می‌شود .
2.تلفن از طریق CDP اقدام به پیدا‌کردن Voice VLAN می‌کند .
3.پس از پیدا کردن VLAN خود درخواست IP یا DHCP Request ارسال می‌کند .
4.از طریق سرویس DHCP در روتر سیسکو یا دیگر تجهیزات یک IP برای تلفن صادر شده و سرور TFTP معرفی می‌شود .
5.تلفن فایل کانفیگ را از TFTP درخواست می‌کند .
6.تلفن سعی می‌کند با یکی از مراکز تلفنی معرفی شده در فایل کانفیگ ارتباط برقرار کرده و رجیستر شود .

تا این مرحله نحوه راه‌اندازی سرویس‌های لازم برای مراحل 1 و 2 را بررسی کرده‌ایم‌ . حال نوبت به تنظیم DHCP در روتر سیسکو برای عبور از مرحله‌ی 3 و 4 می‌رسد .

آشنایی با نحوه تنظیم DHCP در روتر سیسکو :

برای درک بهتر نحوه راه‌اندازی این سرویس و آشنایی بهتر با کامند‌های لازمه مانند مقالات قبل ، این مبحث را در نرم‌افزار Packet Tracer روی یک روتر 2811 بررسی خواهیم کرد .

همانطور که مشاهده می‌کنید ما پس از انتخاب یک روتر 2811 ، کامند‌های مربوطه را روی آن وارد نموده‌ایم .

آموزش voip سیسکو

در ابتدای کار وارد محیط config می‌شویم و سپس داریم :
1.در این مرحله دو رنج IP که برای موارد خاص احتیاج داریم را از دو Pool ساخته شده خارج کردیم . در کامند اول ای پی 172?16?1?1 تا 172?16?1?9 و در کامند دوم 172?16?2?1 تا 172?168?2?9 Exclude شده‌اند .
2.در این بخش یک Pool برای شبکه Data در نظر گرفته شده است . علاوه بر رنج IP این Pool دو پارامتر Default router و DNS نیز توسط کامند‌ها مشخص شده تا توسط DHCP در اختیار کلاینت‌ها قرار گیرد .
3.در این بخش یک Pool برای شبکه Voice در نظر گرفته شده است . همانطور که می‌بینید علاوه بر مواردی که برای بخش Data تنظیم نموده‌ایم یک Option با شماره 150 نیز معرفی شده که آدرس سرور TFTP را به تلفن‌ها معرفی می‌کند .

نکات مهم :
•همانطور که گفته‌ شد شما می‌توانید از تجهیزات دیگر مانند میکروتیک یا سرویس‌های مایکروسافتی نیز برای راه‌اندازی DHCP استفاده نمایید .
•در صورتی که از MLSها و یا دیگر تجهیزات سیسکویی که مانع سرویس‌دهی DHCP می‌شوند استفاده می‌کنید 
آموزش DHCP سرور در روترهای سیسکو باید از کامند ip helper-address برای تنظیم DHCP relay استفاده نمایید .
•آدرسی که برای TFTP وارد می‌نمایید باید آدرس سروری باشد که فایل‌های XML کانفیگ تلفن‌ها درون آن قرار داده شده است .

تنظیم ساعت با NTP :

یکی از دیگر موارد مهمی‌ که باید برای زیرساخت شبکه خود آماده نمایید تنظیم زمان تجهیزات می‌باشد .  دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود از این اقدام به عنوان یکی از مراحل مهم راه‌اندازی تجهیزات شبکه نام برده شود . برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :
•نمایش زمان دقیق برای کاربر
•نمایش زمان درست در جزئیات تماس‌های برقرار‌شده و پست صوتی
•نمایش زمان درست در Logها و خطا‌ها
•امنیت تجهیزات
•….

برای تنظیم NTP سرور در تجهیزات سیسکو کافی است وارد مود Config شده و از کامند‌های ذیل استفاده می‌نماییم .

Router(config) # ntp server 212.26.18.41

Router(config) # clock timezone teh 3 30

همانطور که مشاهده‌ می‌کنید با کامند اول آدرس یک NTP سرور را برای دستگاه وارد نمودیم و با کامند دوم منطقه زمانی را نیز تنظیم کردیم . برای این که متوجه شوید ساعت دستگاه به درستی تنظیم شده است یا خیر ، می‌توانید از کامند Show Clock در مود Enable استفاده نمایید .
پس از این که ساعت دستگاه را توسط NTP تنظیم نمودید باید سرویس NTP سرور را روی روتر خود اجرا کنید تا دیگر تجهیزات بتوانند با ارسال درخواست به این دستگاه ، ساعت دقیق را دریافت کنند . برای این کار کافی است از کامند ntp master 4 استفاده کنید . عدد قرار گرفته در آخر این کامند stratum number می‌باشد . دقت یک NTP سرور به stratum آن بستگی دارد که چون معمولا NTPهای موجود در اینترنت دارای stratum number دو یا سه هستند ما عدد 4 را برای دستگاه خود انتخاب می‌کنیم .

تا این مرحله آموزش voip سیسکو تنظیمات اولیه لازم برای راه‌اندازی و رجیستر کردن یک تلفن سیسکو روی مرکز تلفن را مورد بررسی قرار دادیم . در قسمت بعدی سری مقالات آموزش ویپ سیسکو اقدام به راه‌اندازی یک سناریو برای رجیستر کردن دو تلفن سیسکو روی مرکز تلفن CME و تماس با یکدیگر خواهیم کرد . بنابر‌این بهتر است مطالب مطرح شده در قسمت‌های 6 ، 7 و 8 را به خوبی فرا گرفته باشیم . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد نحوه تنظیم DHCP در روتر سیسکو و یا دیگر مطالب مطرح شده می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان سیسکو گروه ویپینگ در ارتباط باشید .