سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با VWIC در روتر سیسکو

آشنایی با VWIC در روتر سیسکو :

سلام. با قسمت دوازدهم از سری مقالات آموزش VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان مقاله پیداست، در این قسمت از مجموعه مقالات CCNA Collaboration می‌خواهیم به بررسی ماژول VWIC در روتر سیسکو بپردازیم و تنظیمات اولیه برای راه‌اندازی این ماژول برای اتصال به خطوط E1 را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

کاربرد ماژول VWIC در روتر سیسکو چیست ؟

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید یکی از مدل‌های ماژول‌ دیجیتال VWIC ( مدل VWIC2-1MFT-E1/T1 ) می‌باشد. از این نوع ماژول می‌توان در دو حالت دیتا و یا پورت دیجیتال صوت در روتر سیسکو استفاده نمود به همین دلیل در اولین قدم در راه‌اندازی این ماژول باید نوع استفاده‌ی خود را در روتر سیسکو مشخص نمایید تا تنظیمات مربوط به نوع مصرف شما برای شما نمایش داده شود. اگر پیش از تنظیم ماژول VWIC در روتر سیسکو نتیجه کامند show ip interface brief را مشاهده کنید، می‌بینید که پورت مورد نظر در لیست خروجی قرار ندارد چرا که روتر هنوز نمی‌داند که شما می‌خواهید از این ماژول در چه نوع ارتباطی استفاده نمایید.
در ادامه مقاله نحوه تنظیم این ماژول جهت استفاده برای ارتباط VOICE را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در قسمت‌های بعدی مقالات کامند‌های لازمه جهت تنظیم این کارت برای ارسال پکت‌های دیتا را نیز معرفی خواهیم نمود .
 آشنایی با vwic در روتر سیسکو

تنظیمات ماژول VWIC برای ارتباط E1 در روتر سیسکو :

همانطور که در ابتدای دوره مطرح کردیم در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به دلیل بالا بودن تعداد تماس‌های ورودی و خروجی از خطوط E1 و T1 برای برقراری تماس‌های تلفنی استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم خطوط T1 بیشتر در کشور‌هایی مانند آمریکا و ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خطوط E1 در ایران و کشور‌های اروپایی کاربرد دارد.
برای اتصال به این خطوط در مرحله‌ی اول باید خط دریافت شده از مخابرات را به مودم‌های مخصوصی که برای این خطوط طراحی شده‌اند متصل نمایید. ماژول VWIC در سیسکو چیست ؟ در مرحله‌ی بعد باید خروجی مودم را به ماژول VWIC در روتر سیسکو وصل کنید و بعد کارت VWIC را متناسب با نوع خط خود کانفیگ نمایید.
گفتیم که در اولین مرحله باید نوع استفاده خود از این ماژول را برای روتر تعیین کنیم که به دلیل پرکاربرد بودن حالت E1، تنظیمات این نوع از خطوط را برای ماژول خود در نظر می‌گیریم. بنابراین در مرحله‌ی اول در مود کانفیگ داریم :
Router (config) # card type e1 0 0
با این کامند نوع استفاده ماژول را از نوع خطوط دیجیتال e1 تعیین کردیم. عدد 0 0 که در آخر این کامند مشاهده می‌کنید نشان دهنده جایگاهی از روتر است که کارت VWIC را درون آن قرار داده‌ایم.
در مرحله‌ی بعد باید Clock را تعیین کنیم که می‌خواهیم طوری تنظیم کنیم تا آن را از خود خط دریافت نماید. بنابراین داریم :
Router (config) # network-clock-participate wic 0
در گام بعدی باید نوع سوییچ مخابرات را تعیین کنیم که معمولا روی یکی از دو نوع primary-net5 و یا primary-ni قرار می‌دهیم.
Router (config) # isdn switch-type primary-net5
در قدم بعدی باید Timeslotها را برای کارت خود تعیین کنیم. بنابراین به تنظیمات ماژول مورد نظر وارد می‌شویم و تعداد Timeslotها را تعیین می‌کنیم.
Router (config) # controller e1 0/0/0
Router (config–controller) #  pri-group timeslots 1-30
همانطور که گفته شد هنگامی که از خطوط E1 و متد سیگنالینگ CCS استفاده می‌کنیم ، 30 کانال صوتی برای برقراری تماس در اختیار داریم که برای تعیین این متد سیگنالینگ و این تعداد کانال از کامند فوق استفاده کردیم .
نکته : اگر می‌خواستیم timeslotها را برای متدد CAS تنظیم کنیم باید از ds0-group به جای pri-group استفاده می‌کردیم . بدیهی است که timeslots نیز بین 1-24 انتخاب می‌شد.
نکته : اگر DSP یا PVDM روتر برای انتخاب 30 کانال کافی نبود در مرحله‌ی آخر با پیغام خطا مواجه می‌شدیم. چرا که پردازنده سیگنالینگ کافی برای پردازش 30 کانال صوتی روی روتر وجود نداشت و ما مجبور بودیم میزان timeslots را در بازه کمتری قرار دهیم.
نکته : حال اگر وضعیت voice portهای خود را با کامند show voice port summary مشاهده کنید، لیستی مانند تصویر ذیل را خواهید دید.

آموزش voip سیسکو

نکته : عدد 15 که در انتهای portها مشاهده می‌کنید نشان دهنده کانالی است که برای سیگنالینگ رزرو شده است. اگر این ماژول را با کامند ds0-group کانفیگ کرده بودیم عدد آخر پورت‌ها 23 نوشته می‌شد.
این قسمت از سری مقالات آموزش ویپ سیسکو نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد. تا این مرحله نحوه تنظیم کارت fxo ، fxs و vwic را مورد بررسی قرار دادیم. در قسمت بعدی از مقالات آموزشی ویپ یاد خواهیم گرفت آموزش Voip Cisco که چگونه باید تماس‌ها را توسط این ماژول‌ها به خارج از روتر هدایت کنیم و چگونه باید تماس‌های دریافتی از بیرون روتر را درون روتر ساماندهی نماییم. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد نحوه تنظیم ماژول فوق می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه VoiPing در ارتباط باشید.